Nu var det ju väldigt längesedan jag lade upp nåt här på bloggen, men det ska jag ändra på.

Här kommer ett recept på en lättlagad lax, lite GI-vänlig för den som vill. Den passar också alldeles utmärkt att servera med bulgur, cous-cous eller potatis.

Såsen som jag gjorde till är också god att ha till rökt kött eller kyckling.

Grönsakerna i den varma salladen går givetvis bra att byta ut mot dina egna favoriter!

Lax med ljummen Blomkålssallad

ca 4 port

Laxen:
Ugn 200 grader
ca 6-800 gram lax
1-2 tsk dill
1-2 tsk persilja
1-2 tsk rosmarin
salt och peppar
olivolja

Jag använde torra örter, men färska går ju bra också, såklart.
Mortla ihop alla kryddor tillsammans med ca 3 msk olivolja. Gnid sedan in laxen med Kryddblandningen.

Lägg laxen i en långpanna eller dylikt och ställ in i varm ugn (200grader).

Låt den vara inne i ca 10-15 min, eller tills innertemperaturen är 55-58 grader.

Såsen:

1/2 burk syltlök
1/2 citron, skal och saft
1 burk créme fraiche eller gräddfil
1 msk dill
salt och peppar

Mixa syltlökarna (utan spad) och låt rinna av lite i en sil. Lägg sedan i lämplig skål.
Riv sedan över citronskal, pressa över citronsaft och den hackade eller torkade dillen.

Blanda i créme fraiche och smaka av med salt och peppar. Klart!

Ljummen sallad:

4-5 dl kantareller
1/2 blomkålshuvud
ca 75-100 gram sockerärtor
1-2 msk pinjenötter
2 stora tomater
smör
2 msk vinäger
salt och peppar

Dela blomkålshuvudet i mindre buketter och skär tomaterna i klyftor. Smält smör i en stekpanna och lägg i pinjenötterna, rosta dem tills de börjat få lite färg, lägg då i kantarellerna.

Stek dem tills de nästan känns färdiga, lägg då i blomkål och stek dem i ca 3 minuter innan du lägger i sockerärtorna och tomaterna samt steker hela salladen i ytterligare 3-4 min.

Smaka av med salt och peppar och slå över ca 2 msk vinäger.
Servera genast till laxen!

Mmmm, som sommar!